lørdag 22. oktober 2011

Lørdag på Mellombøkasa

Idag har vi jobbat. Inte i motsättning till andra dagar för då jobbar vi också. Då jobbar jag hemma med det vi så fint kallar "hushållsarbete"och mannen jobbar på sitt jobb ute i "världen". Men på lördagar jobbar vi på vår gård. Det är så mycket som skall göras att det ibland känns överväldigande. Därför gick jag in en stund och läste nyheter på internet och läste några bloggar. Så mycket fint pyssel och fina ideèr. Se Här och Här om du vill få några fina tips.
Jag ser fram emot den dagen då jag kan fokusera mer på detaljer än på den stora helheten. Som att få inreda badrummet och WC:n. Men när det ännu ser ut så här då man ser in, där vårt blivande badrum skall få plats, känns den dagen långt, långt borta.

Här blir det en ingång och en gång in till köket (där fönstret är nu). Badrum och WC blir det till vänster.

Vårt hus byggdes ca 1860 och är inte speciellt stort. Vi bestämde att bygga till för att få plats med badrum, en ekstra ingång och ett sovrum. Medan vi bygger så använder vi vår uteWC som är ca 150 år gammal.



Fin utsikt har vi iallfall
Kanske inte allt var bättre förr men nog var det enklare. Både enklare som i mindre komfort men också som i enklare att bygga och underhålla. Och vår ute WC fungerar fortfarande! Nåja, jag skall inte glorifisera livet "förr i tiden". Det var måste ha varit ett slit och ett sträv för att få den mat man behövde och för att hålla sig varm på vintern. Men jag måste säga att jag är överraskad över hur bra det faktiskt går att bo som vi gör nu. Utan WC eller dusch här inne. Men så vet jag också att den dagen vi har vårt badrum färdigt så kommer jag att tänka tillbaka och undra hur i all världen vi orkade när vi inte hade det. Så fort ställer vi om oss.
Medan man väntar kan man drömma. Men så här stort blir nog inte vårt badrum. Och så lyxigt behöver vi inte ha det. Men fint är det iallfall =)

2 kommentarer:

  1. Låter ju nog lite romantiskt med utedass, speciellt om man har sådär fin utsikt! Kul att följa med ert bygge :)

    SvarSlett
  2. Kul att du tittade inom! Jo, lite romantiskt är det, fast det drar lite här och där ;) Tittade inom din blogg och såg på alla smaskiga Halloween kakor/bullar du lagat. Åh!!! Och pepparkaks huset! Du kan verkligen det här måste jag säga.

    SvarSlett