fredag 21. oktober 2011

Konspirationsteori?

Jag är inte säker. Men måste säga att jag börja misstänka dem. Det kan inte bara vara tillfälligheter. Inte så många gångar och så ofta. På ett eller annat sätt kommunicerar de. Gör "avtaler" och överenskommelser. De bestämmer tider om vem som skall vakna när. För hur kan det annars komma sig att de utan undantag (UTAN UNDANTAG) vaknar tidigast på lördagar och söndagar, medan de plötsligt kan sova längre på en vardag? Och när den ena vaknar tidigt sover den andra längre och nästa dag tvärtom? Hur många gånger har inte en stackars förälder legat i sängen. Det ena barnet har varit vaken (ofta den yngsta) men somnat om igen. Klockan närmar sig den magiska tiden. Åh, så man hoppas. Sover den andra ännu? Åh, kanske man... Och så hör man det. Grymtena från det stora barnets rum. Små steg på golvet, dörren som öppnas. Mamma! ÄR DET DAGEN?

Men dagen före sov ju stora barnet mycket längre? Varför, varför inte idag? När lillababyn sover så gott i sin säng fast klockan är förbi den "magiska tiden"? Det är en konspiration. Jag lovar er. Barna i en familj har en överenskommelse. De kan prata. De sänder telepatiska signaler: "Vakna nu! Jag sover vidare idag. Så byter vi imorgon. Och sen är det lördag - så satsar vi båda två. Klockan 06.00. Gärna med en del gråt. Deal!"


Och sen. Tro det eller ej. När de väckt en och man är vaken (KLARVAKEN) så somnar de om igen! Och genom allt detta har mannen inte vaknat en enaste gång (iallfall inte min). Och försöker du smyga dig upp ur sängen vaknar de igen. Jag lovar!


3 kommentarer:

  1. åh nej, känner igen det där. så störd att det alltid är lör och sön mornar som ungarna stiger upp kl 7. en vanlig vardag så får man sätta på brandvarnaren och hota med indrag av godisdagen eftersom ingen tänker stiga upp till skolan/dagis.

    SvarSlett
  2. Haha, roligt skrivet :) E sa en gång att "jag tycker sååå mycket om att sova", så hos oss finns ingen konspirationsteori, förutom då de är lite sjuka för då gråter de turvis.

    SvarSlett