torsdag 9. februar 2012

Hjälp!

Hjälp mig! Jag orkar inte laga mer mat. Inga fler middagar. Jag vill pausa. Tycker vi äter densamma maten igen och igen. Man måste inte städa varje dag, man måste inte duscha varje dag, man måste inte träna varje dag (fast det är bra om man gör det) men den där eländiga maten skall tillberedas och ätas varje dag.

Är det någon som har några idèer? Något som går fort att laga (ca 30 min) och som är enkelt och gott. Vi är inte kravstora. Vi äter det mesta. Om du har några minuter extra tid blir jag väldigt glad om du vill skriva ned några tips. Jag är i stort behov av inspiration!


10 kommentarer:

  1. Jag fick en bok med jättebra enkla recept. Om jag får tid nån dag ska jag skicka några till dig.

    SvarSlett
  2. Är du säker? :) Jag har två "snabbmaträtter" för när jag verkligen inte vill laga mat. 1) Mammas köttsås: köttfärs stekt med lök, smula i en buljongtärning eller använd kalv eller vilt fond, häll i vatten, red sås med mjöl och servera med potatismos ur påse. 2) "Ernie's 50-50. Stek lök och köttfärs, lägg til en påse wokgrönsaker, krydda mycket efter behag (ibland slår jag i lite curry), häll i vatten, red med mjöl och servera med ris. Ingenting av det här tar mer än 20 minuter från start till finish. Inte så inspirerande, men enkelt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Snabbt och enkelt =) Alla tips mottas med glädje. Är så trött på att tänka ut vad man skall äta. Och det slutar alltid med samma sort i lite olika varianter =)

      Slett
  3. Jag tycker det är lätt om jag har recept... och recepten i ifrågavarande bok är enkla och snabblagade och blir rätt bra! Prova till exempel falukorvsoyramiden :) Lördagskorv varvat med zucchini och toppat med ost och in i ugnen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Falukorvspyramiden har jag hört om ;) av Mona. Låter jätteintressant. Skriv gärna ned några när du har tid. Eller vad heter boken? Kanskje jag kan få tag i den här. N älskar korv så det låter bra med lite variationer ;)

      Slett
  4. jag gör inte mat. Vi svälter, du vet ju storyn med spenatplättarna. Men ska fråga kocken i familjen (han brukar blanda i allt proteinpulver, då blir maten så där passligt proteinrik och barnen får alla nyttoämnen i sig) jag skämtar bara så du vet. Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, proteinpulver i lite saft ;) Världens enklaste middag ;) Kram!

      Slett
  5. Enklaste maten jag vet är tomatsoppa - bara hälla i krossad tomat i en kastrull och koka upp, sen ha i smör och ev lite grädde, chili, salt och färsk basilika. När soppan kokat klart (går fort!) så mixar man den slät. Supergott och våra ungar gillar i varje fall.
    Annan maträtt om jag har bråttom: klyftpotatis. Bara skölja lite potatisar, skära dom i klyftor, hälla på lite olja och salt o peppar o evt kryddor och så in i ugnen på en plåt i 180 grader ca 20-30 min. ibland slänger jag lite grönsaker på plåten också. Man kan t ex steka kycklingfiléer och ha till. Och den här enkla woken gör min man ibland när vi vill ha snabbmat: http://www.familjenbahne.com/?p=1107

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh! Tack!!! Jag sitter ju här och vill gå ut i köket och laga mat =)=) Tomatsoppan lät ju superspännande! Och tomatkross har vi alltid stående i vår "skafferihylla". Klyftpotatis brukade jag göra en period men hade ju glömt bort det igen (jag gör ofta det - "glömmer" bort mat jag brukade laga). Allt man kan slänga in i ugnen på i en form gillar jag skarpt. Skall kolla in woken. Har inte wokat någo mycket men tänkt att det skulle jag vilja göra mer. Tack för tipset =)

      Slett