torsdag 15. desember 2011

Betraktelser

Betraktelse nr 1
Alf Prøysens "Musevisa" har fått en ny innebörd och därmed blivit en liten bit svårare att sjunga detta året.
                                           
                                            Når nettene blir lange og kulda setter inn
                                            så sier vesle musemor til ungeflokken sin:
                                            Hvis ingen går i fella, men passer seg for den,
                                            skal alle sammen snart få feire jul igjen!


Jag vill ju att varenda mus, liten och stor, hamnar i fällan. Det känns hyckleriskt att sjunga denna sången denna julen.

Betraktelse nr 2
Julen firas i Finland. Och tur är väl det. För där finns ju... smör. Vad vi hade gjort om vi skulle firat jul i Norge vågar jag inte ens tänka på. Jag undrar om det överhuvudtaget kan bli jul utan smör?

Betraktelse nr 3
Jag har vaggat och burit på vår febriga baby i nästan en hel timme ikväll. Det är det absolut längsta jag någonsin behövt bära och trösta något av mina barn och det slår därmed det tidigare "rekordet" med minst 40 min. Det gör mig ödmjuk och mycket tacksam att ha så låga rekord.

Betraktelse nr 4
Att vara 6 månader och få tänder är verkligen "serious business" och det gör ont. Helt konkret för den som får tänderna och emotionellt för den som ser på. Eller vaggar.

Betraktelse nr 5
Jag borde verkligen, verkligen lägga mig tidigt ikväll. Något säger mig att den som får tänder kräver att alla andra sover lika lite som honom.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar