mandag 13. januar 2014

Gott Nytt år och allt sånt...

Uff, börjar verkligen inte det nya året med några stora dramatiska blogginnlägg. Men det finns många hundra saker man kunde ha dåligt samvete över och jag tänker inte låta min dåliga bloggkarriär vara en av de sakerna.

Annars så hade vi en härlig nyårsafton! Medan jag satt ute vid långbordet under eken och hörde barnen skratta och leka, så tänkte jag på hur härligt det var att njuta nyårsafton utomhus, tillsammans med flera av de människor jag gillar mest på den här sidan av jordklotet. Vi grillade, åt god mat, diskuterade och gick en promenad i solnedgången. Klockan 23 hade alla rest hem igen eftersom barn och vuxna var trötta. Jag gillar det! Inga glittrande kjolar och fint dukade bord och framförallt så kunde man avsluta festen före kl 24 utan att det är något konstigt med det.

De första veckorna av det nya året har gått hiskeligt fort. Dagarna varvar mellan stekande sol medan nästa dag bjuder på regnskurar och vind och i nästa stund skiner solen igen. Typiskt "New Zealändskt" väder. Martin  jobbar och jag lär mig att ta en dag i taget. Det märks att barnen inte varit på dagis på en stund då energi nivån och lekbehovet är högt.

Minstingen i familjen har börjat året med att bli 8 månader och han har fått 4 nya tänder på kort tid. Han "militärkryper" (= drar sig fram på magen) och börjar bli ganska så snabb. Han charmar alla med sina härliga leenden som han villigt bjuder på till höger och vänster.
Mellanmannen pratar - är ganska envis och tycker inte helt om att följa regler. Det är kul när han nu kan uttrycka sig mer och mer sån att vi kan ta del av alla hans finurliga tankar. Springer gör han gärna och skuttar iväg med blöjan neröver rumpan.
Storsyster har nu lärt sig tillräckligt med engelska för att kunna leka. Detta meddelade hon högt och glatt samtidigt som hon tyckte att hon inte behöver lära sig mer nu. Leken går så fint med de nya vännerna hon har fått och det känns bra för mamma och pappa. Att hon förstår mer märker vi ju och hon använder de ord hon kan. Jag blir så stolt när jag ser henne springa iväg för att leka hemma hos någon som hon just lärt känna och som hon faktiskt inte helt kan kommunisera med. Modiga flicka!

Nu måste vi bara börja skriva på alla de brev och kort vi skall få hemsänt. Det är verkligen inte min starka sida. Jag kan briljera med att jag t.om haft med mig färdigskrivna kort med frimärke och adress på - hem i resväskan - eftersom jag aldrig fick sänt dem under själva resan. Men månne vi inte skall klara det den här gången. Det är jo fortfarande några månader kvar före vi flyger hem igen.

Strandtur till Kai Iwi Lakes

Kajak tur i blåsten





Här trivdes oxå minstemann eftersom vattnet var grunt och väldigt varmt



Lite typisk natur här runtomkring där vi bor.


Hortensia växer i enorma buskar runt de flesta hus.

"DiningRoom" där vi har middagar då bibelskolan börjar igen. Många flaggor =)

Nyårsafton.

Kvällssolen.


2 kommentarer:

  1. Så herlig lesning! :) Vi er så glade for at dere har det godt, og at det går så bra med barna. Vi savner dere her hjemme, men gleder oss over at dere koser dere og nyter dagene i varmen :) Hils mann og barn.

    Gode klemmer fra Ray og jentene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi savner dere også. Ja, vi har det bra - men visst er det hverdag også her i varmen ;) Barna krever sitt uansett hvor vi er ;) Men med sandalene på går jo alt litt lettere ;) Klem til dere**

      Slett